“Ik wil mensen laten verdwijnen in een andere wereld”

Janneke Siebelink interviewde Felicita voor bol.com Lees Magazine.Klik voor het interview en het filmpje op onderstaande link:

https://lees.bol.com/nl/article/interview-met-felicita-vos

 

Booktrailer Spaans Bloed


Zonder zonlicht zoeken naar iets wat je verloren bent, doe je alleen als je dat heel graag terug wilt. Felicita Vos ontdekte tijdens nachtelijk zoeken de schoonheid van de dageraad: Bekijk direct het fragment op Uitzending Gemist


 

Mijn nieuwe roman Duivelsklauw ligt nu in de winkel!

Zie hier de trailer:


 

Wim Brands interviewt Felicita Vos voor het VPRO programma ‘ Boeken’ over haar boek ‘ Blauwe haren, zwarte ogen’:


Fragment uit portret Tata Mirando:
(Adolf Weiss, 1933 Aken)
‘Ik kon mijn geliefde viool aan de wilgen hangen’


Enkele fragmenten uit de media:

Duivelsklauw:

‘Met Duivelsklauw heeft Felicita Vos een magistrale familieroman geschreven’ Els de Groen.

http://www.indeknipscheer.com/met-duivelsklauw-heeft-felicita-vos-een-magistrale-familieroman-geschreven-els-de-groen/

Recensie van Andre Oyen op Ansiel

http://ansiel.cinebelblogs.be/archive/2014/04/15/duivelsklauw-felicita-vos-53938.html#more

Recensie van Ezra de Haan op Literatuurplein

http://www.literatuurplein.nl/recensie.jsp?recensieId=519

Artikel De Gelderlander 28 maart 2014

Ontsnappen aan een leven dat je niet past.

Hans Gulpen in gesprek met Felicita over Duivelsklauw

Boekenwurm en Pleeg over Duivelsklauw:

‘Spanning, verdriet, schoonheid, een verhaal om niet te vergeten.’ Anja Schuller

Ik vond ‘Duivelsklauw’ in één woord prachtig. Ik kon niet stoppen met lezen. De woorden en de zinnen, lachten mij toe, zo mooi. Spanning, verdriet schoonheid, een verhaal om niet te vergeten.
Op de vooravond van de Tweede Wereldoorlog wordt Heina Brandt geboren. Zijn Nederlandse vader speelt een dubbelrol tijdens de Duitse bezetting. (…) Na de oorlog wordt de vader als politiek delinquent veroordeeld en weet het gezin ternauwernood de bittere armoede te overleven. Voor Heina Brandt is het leven in Nederland zijn redding. (…) Hij is getrouwd, maar helaas het leven lacht hem niet toe. Hij gaat drinken en wordt nog nét op tijd gered door de dood, die hem voor gezichtsverlies behoedt. Gina Brandt beseft dat haar vader de familie achterlaat met vragen. Zij wil antwoorden. Ze kan het verleden niet laten rusten. Ze gaat op zoek naar de verborgen geschiedenis van haar vader. Ze wil er achter komen wie hij was.

Lees hier de recensie

Radio Rijnmond over Duivelsklauw

Luister hier naar de uitzending. Het inladen duurt even; start vanaf driekwart op de tijdlijn.

 

Blauwe haren, zwarte ogen:

De Volkskrant
In Blauwe haren, zwarte ogen verweeft zij haar eigen levensgeschiedenis met een veelheid aan aspecten van de zigeunercultuur. Zij bezoekt Auschwitz-Birkenau, waar  honderdduizenden Roma, Sinti en gitano’s omkwamen. Ze ontmoet beroemdheden uit de zang- en danswereld zoals de Macedonische ster Esma Redepovoa. En ze praat met bekende Nederlanders van zigeunerorigine. Onder hen Sylvia Tóth, de dochter van een Hongaarse Roma violist. In het witte Nederland van de jaren vijftig was zij een onderwerp van spot en discriminatie. ‘Het stigma uit mijn jeugd heeft mij veel vechtlust gegeven’, bekent zij tegenover Vos.

De Groene Amsterdammer
De meeste Roma die Vos heeft geportretteerd zijn artiesten zoals de leden van het Rosenberg Trio, Tata Mirando, Esma Redzepová, de Servische zangeres Ljiljana Buttler-Petrovic en de Spaanse flamencogitarist Tomatito. Maar Vos heeft ook Roma in beeld gebracht die in de politiek of het bedrijfsleven werken, zoals Sylvia Tóth, voormalig zakenvrouw van het jaar, die nu een organisatie leidt die zich inzet voor kansarme kinderen. Vos geeft een bijzonder portret van Lívia Járóka, die voor de coalitie van de Europese Volkspartij en de Europese Democraten lid is van het Europees Parlement. Járóka, in 1974 in Hongarije geboren, werd in 2004 voor de Hongaarse centrumrechtse partij Fidesz tot Europarlementariër gekozen. Sindsdien zet ze zich in voor de belangen van Roma in de EU. Ze laat zich niet ontmoedigen als ze in de wandelgangen van het Europarlement opvangt dat ‘dit aardige meisje zich brandt aan dit stomme onderwerp’.

Trouw
Felicita Vos laat zien dat er genoeg Roma zijn die het gemaakt hebben in het leven. Het is een bundel interviews met bekende en geslaagde mensen, in binnen- en buitenland zoals  zakenvrouw Sylvia Tóth, flamencodanser Joaquin Cortès, zanger Reinard Dewus en orkestleider Tata Mirando  Zij vertellen over onze gezamenlijk cultuur, wat hun afkomst betekent voor hun leven en werk, hoe ze soms hebben moeten vechten om vooruit te komen.

De Gelderlander
In Blauwe haren, zwarte ogen geeft Felicita Vos openheid van zaken over de cultuur van de Roma. Dat ligt binnen die wereld erg gevoelig. De Roma worden geconfronteerd met veel vooroordelen. ‘Ik heb geprobeerd nuancering aan te brengen in die stereotype beelden.’

Politics. Be
“Blauwe Haren, Zwarte Ogen” is zeker een geslaagd boek dat een goede inkijk geeft in een cultuur waarover de meesten enkel een ongefundeerd vooroordeel hebben. Felicita Vos weet de verschillende vertellers elk een afzonderlijk deel van hun cultuur naar voor te laten brengen en heeft haar gasten dus goed gekozen, zeker wel een aanrader.

Wim Brands
‘Een mooie, romantische titel voor een indringend portret.’

NRC Handelsblad
Felicita Vos gaat de confrontatie aan met bestaande conventies door openhartig culturele taboes uit de Romacultuur als homoseksualiteit, dood en vervolging, aan te snijden. Blauwe haren, zwarte ogen is een uniek, caleidoscopisch document dat de cultuur van Sinti, Roma en gitano’s van binnenuit belicht.

Desiré de Jonge Nederlands Dagblad
In haar boek Blauwe haren, zwarte ogen, toont Felicita Vos met bekende en succesvolle Roma zoals zakenvrouw Sylvia Tóth aan dat het stereotype beeld van de Roma niet voor iedereen geldt.

Twitter Facebook Instagram
blogs van felicita