Onlangs verschenen: Spaans Bloed (gesigneerd exemplaar bestellen?)

18199414_1337485476332869_5332069917067810946_nZodra Felicita Vos toegang kreeg tot de magie van het geschreven woord, wist ze dat ze wilde schrijven, maar eerst wilde ze studeren, de wereld ontdekken en ervaringen opdoen waardoor haar werk een brede gelaagdheid zou krijgen. Op haar zevenentwintigste studeerde ze af in Communicatie en twee jaar later behaalde ze een bachelor in Culturele en Maatschappelijke Vorming. Als dochter van een vader met Roma-wortels en een Nederlandse moeder werd Felicita al op jonge leeftijd geconfronteerd met grote verschillen tussen mensen en culturen. Het zou de rode draad in haar werk worden en een voortdurende bron van inspiratie. Voor het schrijven van haar boeken gaat ze regelmatig op reis en steekt ze veel tijd in research, ook op plekken waar maar weinigen komen. Dat geeft zowel haar non-fictie boeken als haar romans en verhalen een verrassend en intrigerend accent.

In 2004 verscheen Liefde in de schaduw van de Amalfische kust. Het is een bundel liefdesgedichten die ze tijdens haar verblijf in het zuiden van Italië schreef.

In  2007 kwam Hoezo tolerant? uit. Het is een bloemlezing met een rijke verscheidenheid aan meningen over tolerantie in de Nederlandse samenleving die ze samen met I. Van der Vlist e.a. schreef.

Professor dr. Paul van Tongeren zei daarover:
‘Een eerste ronde van een nieuw gesprek’.

In 2008 verscheen Blauwe haren, zwarte ogen. De eerste druk was binnen een week uitverkocht, meerdere herdrukken volgden. Blauwe haren, zwarte ogen begint met een reis naar Auschwitz. Het is het startpunt voor een tocht door de rijke cultuur van Sinti, Roma en gitano’s, ook wel zigeuners genoemd. Ze zijn door de eeuwen heen vervolgd en als paria’s naar onherbergzame uithoeken verdreven. Tot op heden zijn Roma het slachtoffer van discriminatie en wordt er in stereotype beelden over hen geoordeeld. Maar hoe ziet hun cultuur er in werkelijkheid uit? Felicita Vos neemt de lezer mee naar diverse delen van Europa: ze danst met zangeres Ljiljana Buttler-Petrovic, drinkt cappuccino met flamencodanser Joaquin Cortès, huilt om gemartelde zielen in Birkenau en komt tot de ontdekking dat ondanks de versplintering van een volk de oude tradities bewaard zijn gebleven die overal in Europa op dezelfde manier in ere worden gehouden. Felicita Vos staat stil bij haar persoonlijke levensgeschiedenis die van die traditie deel uitmaakt en bij politieke situaties en sociaaleconomische factoren in de verschillende landen. Maar vooral gaat ze de confrontatie aan met bestaande conventies door openhartig culturele taboes uit de Romacultuur als homoseksualiteit, dood en vervolging, aan te snijden.

‘Wat mij zo intrigeert zijn de treffende overeenkomsten met de Indische opvoeding van de jaren vijftig. Roma vaders die eisen dat hun kinderen later zullen slagen in de maatschappij en de niet aflatende drang tot muziek maken. Jezelf zo onzichtbaar mogelijk maken. Ervoor zorgen dat ze niet merken dat je Roma bent. Doe niet zo Indisch!’ Remember? Ik in elk geval wel en dat net in een periode waarin ik even geen Indische literatuur lees. Komt er een Roma schrijfster voorbij.’
-Schrijver Alfred Birney

‘Een mooie, romantische titel voor een indringend portret.’
-Wim Brands

‘Felicita Vos laat zien dat stereotype denkbeelden gebaseerd zijn op vooroordelen en clichés die geen recht doen aan de rijke Roma cultuur. Ze laat zien dat Roma, net als ieder ander volk ter wereld, bestaan uit gewone mensen die een volwaardige plaats in de samenleving verdienen.’
-Co Welgraven Trouw

‘In haar boek Blauwe haren, zwarte ogen, toont Felicita Vos met bekende en succesvolle Roma zoals zakenvrouw Sylvia Tóth aan dat het stereotype beeld van de Roma niet voor iedereen geldt.’
-Nederlands Dagblad

‘Indringend en oprecht portret’
-Volkskrant

‘Felicita Vos gaat de confrontatie aan met bestaande conventies door openhartig culturele taboes uit de Romacultuur als homoseksualiteit, dood en vervolging, aan te snijden. Blauwe haren, zwarte ogen is een uniek, caleidoscopisch document dat de cultuur van Sinti, Roma en gitano’s van binnenuit belicht.’
-NRC Handelsblad

In maart 2014 verscheen Duivelsklauw een historische roman over liefde, onbegrip, eenzame worstelingen, oorlog, zelfbeschikking of een gebrek daaraan. Duivelsklauw is een meeslepende roman die de lezer deelgenoot maakt van een bizarre familiegeschiedenis. Tegen een achtergrond van culturen die wankelen en haaks op elkaar staan. Het vertelt het verhaal van een man die zijn leven lang buitenstaander is gebleven en zijn geheimen krampachtig probeerde af te schermen voor zijn omgeving.

‘Een spannende, dwingende en ook kleurrijke roman die een intens melancholiek lied zingt.’ Thomas Verbogt

 

‘Met Duivelsklauw heeft Felicita Vos een magistrale familieroman geschreven.’ Els de Groen

 

‘Duivelsklauw is in één woord prachtig. Je kunt niet stoppen met lezen. De woorden en zinnen, lachen je toe, zo mooi! Spanning, verdriet, schoonheid, een verhaal om niet te vergeten.’

Boekenwurm Pleeg

 

Duivelsklauw is een knap geschreven roman waarin een eeuw geschiedenis, zowel van de Nederlanders als van de Roma en daar weer de kinderen van, beschreven wordt. Wat hen overkwam, voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog, maakt beelden los in de lezer die niet snel vergeten gaan worden. Juist omdat Felicita Vos het verhaal van de Roma van binnenuit beschrijft, zonder er doekjes om te winden, komt het keihard aan. Ezra de Haan Literatuurplein

 

lees de recensie hier: http://www.literatuurplein.nl/recensie.jsp?recensieId=519

 

Duivelsklauw is een ontzettend mooi georchestreerde familiegeschiedenis, waarin de Romacultuur op een mooie maar niet drammerige manier deel uit maakt van het geheel. De auteur Felicita Vos, zelf dochter van een Romavader, vertelt van binnenuit drie generaties van een Romafamilie, een geschiedenis die de hele vorige eeuw omspant. Dank zij haar sterke (soms duivelse zoals Hendrik, soms beminnelijke zoals Lina en ook wel de jonge Heina) personages weet ze de lezer van het begin tot eind te boeien. Het is een bijzonder visueel talig werk waar je zo je eigen beelden bij kan denken én dat is één van de sterke troeven van het boek. André Oyen

 

lees de recensie hier: http://ansiel.cinebelblogs.be/archive/2014/04/15/duivelsklauw-felicita-vos-53938.html#more

In juni 2014 publiceerde ze het spannende smokkelverhaal Addergebroed in de bundel Over de grens waarin acht Nederlandse én acht Duitse schrijvers misdaadverhalen schrijven over smokkel in het Neder-Rijn gebied.

Boter, suiker, sigaretten, drank…  aan de smokkel van deze waren hangt een nostalgische geur. Oudere familieleden kunnen er tijdens feestjes nog smakelijk over vertellen hoe zij bij nacht en ontij de grens passeerden met een wagen vol illegale spullen, achtervolgd door fanatieke douaniers.

Smokkel is van alle tijden, ook sinds de binnengrenzen van Europa zijn weggevallen. Het gaat echter niet alleen om onschuldige consumptiegoederen maar ook om zaken waarbij de spijkerharde misdaad  zich doet gelden:  drugs, dieren en mensen, wapens en explosieven, geld, goud en andere edelmetalen.
Kortom, gefundenes Fressen voor 16 topmisdaadauteurs, die allen een spannend misdaadverhaal schreven over smokkel aan de Nederlands-Duitse grens en v.v.
Voor het schrijven van haar verhaal dook Felicita onder in de wereld van vrouwenhandel, darkrooms voor mannen en leerde ze alles over anesthesie.

‘Heel realistisch geschreven’, reageerde de rechercheur mensenhandel aan wie ze haar verhaal liet lezen.

Over de grens, bevat verhalen van o.a. Jac. Toes, Judith Visser, Charles den Tex, Corinne Hartman, Michaël Berg, Thomas Hoeps, Gunter Gerlach en Nina George.

In maart 2017 verscheen Spaans Bloed een aangrijpende, magische roman over een meisje dat ten prooi viel aan ultiem verraad en zich daar bewonderenswaardig aan ontworstelde. 

Bekijk via onderstaande link het interview van Janneke Siebelink met Felicita voor bol.com Lees Magazine:

“Ik wil mensen laten verdwijnen in een andere wereld”

https://lees.bol.com/nl/article/interview-met-felicita-vos

Enkele reacties:

Wat een boek! Ik kon het niet wegleggen. Het lot van Livia is tragisch en de manier waarop de schrijfster het heeft opgeschreven is onweerstaanbaar. Ik zou willen dat ik zes sterren kon geven, dit is wat mij betreft nu al boek van het jaar!”

 

“Spaans Bloed is mijn kennismaking met Felicita Vos en oioioi wat een prachtig en indrukwekkend boek vind ik dit! De schrijfstijl maakt direct indruk, hoe prachtig en kundig en Vos laat je op geheel eigen wijze het verhaal zien, voelen en meemaken. Vos weet maatschappelijke thema’s aan te snijden waar je U tegen zegt. Voeg daarbij familie, verraad, geweld, jaloezie en gelukkig ook liefde: het liet me glimlachen, ronduit schrikken en huiveren, walgen en daartegenover geeft het hoop. Dat je zó meeleeft dat je met een klomp in je maag hoopt dat dit nog op de plek weet te vallen. Dat dit nog in orde komt voor zover mogelijk. Die uitkomst hou ik natuurlijk voor mezelf en rest me alleen nog te zeggen: Spreekt dit je aan, pak op dit boek. Wat een pracht van een roman!”

Eigen!Magazine

In de glossy Eigen!Magazine schrijft Felicita elk nummer een column en een artikel over spiritualiteit. Daarvoor ondergaat ze allerlei behandelingen en ervaringen die ze met een nuchtere blik en een knipoog beschrijft.

Twitter Facebook Instagram
blogs van felicita